מהי מערכת TPMS

מערכת TPMS הינה מערכת לניטור לחץ האוויר מערכות המדידה מתחלקות לשני סוגים עיקריים: ישירות ועקיפות.
המערכות הישירות כוללות חיישני לחץ אוויר המותקנים בצמיגים (במערכות שמגיעות כציוד מקורי מהיצרן, החיישנים מותקנים כמעט תמיד בבסיס השסתום בחלקו הפנימי של הצמיג).
חיישנים אלו משדרים מידע לגבי לחץ האוויר אל מחשב הרכב, ומשם המידע עובר אל הנהג כתצוגת לחץ אוויר בכל הצמיגים או רק כנורת אזהרה בלוח המחוונים.
* משתנה לפי דגם הרכב
היסטוריה
- חיישנים ראשונים הותקנו ברכבי יוקרה בשנות ה-90
- ריקול צמיגי פיירסטון סוף שנות ה- 90 בארה"ב האיץ את החקיקה הבינלאומית לניטור לחץ אויר ברכבי נוסעים.
- חקיקה אמריקאית נכנסה לתוקף מספטמבר 2007
- חקיקה אירופאית נכנסה לתוקף מנובמבר 2012
השפעות חוסר אויר על הרכב והנהיגה
- לחץ האוויר של צמיגי הרכב, משפיע רבות על אחיזת הכביש ,בטיחות ותחזוקת הרכב:
- השפעה ישירה על יעילות בולמי הזעזועים של הרכב (תפקיד בולם הזעזועים: נוחות ובטיחות)
- שטח הפנים של הצמיג שבא במגע עם הכביש משתנה וגורם לכוחות שונים להשפיע על השליטה בזמן נהיגה.
- צמיג בלחץ אויר לא מתאים עלול להתפוצץ (תופעה שכיחה בצמיגי משאיות)
- כוחות הבלימה של הרכב ישתנו בהתאם להתנגדות הגלגל.
- כוחות ההנעה של הרכב ישתנו בהתאם להתנגדות הגלגל.
- צריכת הדלק תעלה
- זיהום האוויר יעלה
- עומס על חלקים מכאנים ברכב יעלה
- שחיקה לא שווה ונזק לצמיג
סקרים ומחקרים
- על כל %10 חוסר אויר )לגלגל( %1 עליה בצריכת הדלק
- %9 מכל תאונות הדרכים קשורות לחוסר אויר בצמיגים
- %41 מתאונות עם נפגעים קשורות לחוסר אויר בצמיגים
- %75 הרכבים אשר נוסעים בכבישים בחוסר של לחץ אויר
נתוני מחקר יצרן הצמיגים CONTINENTAL:
- צמיג הנוסע בלחץ אויר נמוך ב-20% מהמוגדר יקצר את אורך חייו ב- 30%!
- צמיג הנוסע בלחץ אויר נמוך ב-30% מהמוגדר יקצר את אורך חייו ב- 45%!
- צמיג הנוסע בלחץ אויר גבוהה ב- 20% מהמוגדר יקצר את אורך חייו ב – 10%!
דו"ח האיחוד האירופאי בנושא בטיחות בכבישים:
- חוסר אויר בצמיגים אחראי לצריכה לריק של כ- 20 מיליון ליטר דלק
- פליטה של כ– 2 מיליון טון של CO2 לאטמוספירה
- בחלפה מוקדמת של כ 200 מיליון צמיגים